Hoewel in veel bedrijven de spreuk “Klant is koning” door de gangen galmt, is een tevreden werknemer ook veel waard. Ondanks dat de werknemer dus misschien geen koning is, is het wel van belang dat deze tevreden is. Heeft de werknemer het naar zijn zin op werk? Sluiten de ideeën van de werknemer aan bij de visie van het bedrijf? Ambieert de werknemer het om te blijven werken voor het bedrijf? Dit zijn belangrijke vragen die je samen met de werknemer in kwestie langs moet gaan om erachter te komen of je werknemer écht tevreden is. Kom er in dit blog achter waarom een tevreden werknemer veel waard is!
Het welzijn van je werknemers staat op nummer 1
Veel bedrijven gaan de mist in door alle focus te leggen op het werk, de deadlines en de omzetcijfers. Echter heb je voor al deze dingen je werknemers nodig. Zolang het dus met hen goed gaat, komen werk, de deadlines en de omzetcijfers ook wel. Welzijn is een breed begrip en is dan ook niet met de standaard vrije weekend- en vakantiedagen bereikt. Je moet investeren in het welzijn van je werknemers. Dit kun je bijvoorbeeld doen door vast te houden aan een gezonde werkomgeving, regelmatig een (korte) pauze in te lassen en het creëren van een veilige sfeer waar emoties gedeeld kunnen worden. Vooral dat laatste is wat veel bedrijven over het hoofd zien. Toch is bewezen dat wanneer emoties gedeeld kunnen worden op de werkvloer, werknemers gelukkiger zijn en minder risico lopen op een burn-out. Het ziekteverzuim verminderen is hier een logisch gevolg van. Zo heeft niet alleen de werknemer baat bij een goede welzijn, maar profiteert de werkgever er ook van.
Een loyale werknemer stapt niet op
Tevredenheid onder werknemers leidt tot loyaliteit richting het bedrijf. Dat is natuurlijk wat je wilt hebben. In de arbeidsmarkt zijn er genoeg recruiters die jouw werknemers benaderen. Die recruiters beloven ze goede arbeidsomstandigheden en vertellen ze dat er meer geld te halen valt dan in het bedrijf waar ze momenteel werken. Goede werknemers wil je natuurlijk niet kwijt. Zij werken hard, hebben over de jaren heen veel kennis en expertise opgedaan en zijn een echte toevoeging aan het bedrijf. Wanneer een werknemer ook zo tevreden is met zijn werk creëer je loyaliteit. En een loyale werknemer zal langer blijven dan een werknemer die ontevreden is en toehapt op een aanbod van een andere partij. Dus ook hier brengt een tevreden werknemer zowel voordelen mee voor zichzelf, als voor de werkgever.
Hogere productiviteit bij tevreden werknemers
Uit onderzoek is gebleken dat er een directe relatie bestaat tussen werknemer tevredenheid en de prestaties die geleverd worden door de werknemers. Een tevreden werknemer presteert dus meer en beter. Dit is precies wat je graag ziet als werkgever. Een belangrijk aspect wat bijdraagt aan de tevredenheid en dus ook de productiviteit, is de werkcultuur. In een goede werkcultuur staan collegiale relaties voorop en wordt er niet aan buitensluiting gedaan. Hoewel dit misschien gek klinkt, komt buitensluiting toch vaak voor in bedrijven. Het wordt ook wel volwassen pesterij genoemd en heeft negatieve gevolgen hebben voor de persoon die buiten wordt gesloten. Het is dus belangrijk om te investeren in de mensen met wie je werkt, voor jezelf en voor hen. Zo creëer je een gezellige werksfeer en zal de tevredenheid van de werknemers toenemen. Dit heeft vervolgens invloed op de productiviteit van werknemers.